HUR DU FÅR BÄTTRE SKÄRPA PÅ DINA BILDER

Jag har fått frågor om hur jag får mina bilder skärpa, och på grund av det så har jag tänkt att ta upp det i ett inlägg om hur man får bättre skärpa sina bilder. Jag har photoshop CS4 men gör fortfarande detta i www.picmonkey.com, då jag tycker det är enklare och att det går betydligt snabbare. Men hur gör jag då? Jo jag har förminskat bilden och höjt skärpan.

Det gör väldigt mycket att förminska bilden. När man fotograferar så är bilden flera tusen pixlar stor. När man laddar ut bilden på bloggen så brukar man lägga den runt 600-1000 i bredden. Och om du har bilden som är tex. 3000 pixlar stor och du vill ladda upp den i 800 pixlar så måste bilden krympas väldigt mycket och kvalitén blir inte alls lika bra. Så om du ska ladda upp en bild i 800 pixlar så förminska den då till 800 pixlar så får bilden mycket bättre kvalité.

Hur minskar jag bilden då?
Oftast brukar jag göra det i photoshop, men nu visar jag på picmonkey då det är det jag pratar om och mycket enklare. Gå in på Picmonkey och ladda upp din bild (klicka på edit a photo). När du har gjort det, så ser det ut såhär:

När du kom in så kommer du direkt in på Basic Edits. Då väljer du Resize, ändra siffrorna jag har markerat och ändra den första siffran. Storleken beror på vad du ska göra med bilden, om du ska lägga upp den på bloggen så beror det på hur bred din blogg är. Om bloggen är 800px så ändra det på din bild då också för bästa kvalité. Tryck sedan på Apply.
Höja skärpan.
Välj sedan Sharpen. Då ser det ut såhär:

Ändra då Sharpness, men ta inte för mycket! Jag brukar ta mellan 3-7 då det är lagom inte mer än 10 iallafall. Spara sedan bilden på save som ni ser över bilden på mitten.
Här ser ni resultatet:
INNAN REDIGERING:
(Syns inte lika tydligt skillnaden på mobilen som på datorn)
 
EFTER:

 
 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: