TRÄNING: HOPPA HOPPREP

De flesta har hoppat hopprep under skolrasterna när man var mindre, men visste du att hopprep fungerar riktigt bra när du tränar? Med hopprep tränar man kondition, balans och spänst, det fungerar även bra som uppvärmning innan ett träningspass. Om man hoppar intensiv hopprep i 30 minuter så förbränner man lika mycket kalorier som 9,2km löpning. Så nu har jag tänkt börja med denna metod även som träning och uppvärmning, samtidigt ta mig ut och löpträna. Dock behöver jag köpa ett ordentligt hopprep helst med stålvajer i. HÄR hittar ni ett rep för 99kr på Intersport dock utan stålvajer men fungerar bra som första hopprep.

Jag hittade allt tips hos Yayas och jag följer hennes tagg på instagram #yayahopprep där hon lägger upp övningar varje söndag och hon varierar hopprepshoppandet för att utmana sig själv och göra det roligare. Därför kommer jag följa hennes träning via hopprep för att det ska bli roligare och få hjälp att variera hoppandet.

 Även fast många av oss har hoppat hopprep i flera år under skolrasterna så finns det små förbättringar man kan göra i tekniken. Det är:
1. Ha en bra hållning
2. Hoppa med snabba, lätta fötter.
3. Landa och satsa med tårna och inte med hälarna.
4. Snurra hopprepet runt handlederna och inte med armbågarna eller axlarna. För om du snurrar hopprepet runt handlederna så kan du hoppa mycket snabbare och smidigare.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: