TIPS FÖR EN BÄTTRE BLOGG

Innan man börjar blogga så finns det alltid små saker att tänka på och sedan när man väl har startat en blogg så finns det saker att tänka på där också, därför tänkte jag ge lite tips.

1. Bloggportal
När man vill starta en blogg så brukar man ha problem var man ska blogga då det finns en hel del bloggportal, men ta en bloggportal där du känner att du passar in på. Det är även bra att tänka på här är vart du vill komma med ditt bloggande. Jag skulle tipsa om en bloggportal där dem både tipsar om stora som små bloggar genom att göra reklam på tex. hemsidan.
2. Bloggnamn
Här är det bra att komma på ett bloggnamn så folk kommer ihåg bloggnamnet. Jag skulle tipsa om för och efternamn, dock ha inte massa bokstäver i bloggnamnet för det förvirrar väldigt mycket.
3. Design & layout
Det är designen som ger första intrycket på bloggen. Du behöver ingen proffsig modellbild på dig själv utan man kan helt enkelt ha en vanlig bild, collage med flera olika bilder eller tillomed bara sitt namn i någon fint typsnitt med vitbakgrund. Jag gillar stilrena bloggar och inte direkt de som har massa skrikande färger, men alla gillar olika. Om du gillar att fota så ta massa bilder till headern och gör ett collage eller om du gillar att träna så ha träningsbilder m.m i headern.
4. Bloggstil
Hitta en stil som du just ska köra på är väldigt svårt, oftast är det att sin blogg är i kategorierna modeblogg, bakblogg, träningsblogg eller livsstilsblogg. Men om man inte vill skriva något om detta så måste man hitta en stil som man vill köra med och sedan är det bara att starta!

Innehåll & uppdatering:
1. Kvalité
När jag läser en blogg så tycker jag det är viktigt hur kvalitét är på inlägget. Ett inlägg utan bild och man skriver ”hej jag är på väg hem från skolan” tycket inte jag har någon kvalité. Man ska uppdatera bloggen mycket så den är bra men samtidigt så måste blogginläggen ha bra kvalité även fast det kan bli mindre när man är tex. sjuk m.m. Jag tycker om att läsa bloggar som har lagt ned tid och energi på sina inlägg och tagit fina bilder m.m Men samtidigt tycker jag det är intressant när man lägger upp något som man har tagit med mobilen och berättar vad som händer.
2. Varierande inlägg
Att läsa om samma sak hela tiden i en blogg är inte direkt det roligaste. Om du gör två inlägg om dagen så kan du tex. skriva i första inlägget vad du har gjort idag medan det andra inlägget kan du tipsa om smink eller någon bra låt m.m. Eller om du har en fotoblogg så kan du ge tips om just foto och variera bilderna.
3. Tidinställt inlägg
Att man kan tidinställa inlägg är nog det bästa. Man kan göra hur många inlägg som helst i timmar men man lägger inte ut det förens om någon vecka eller så. Då slipper man skriva om det just då när man vill att det ska komma upp. De inläggen som kommer upp på min blogg under skoltid brukar vara tidinställda som jag har gjort dagen innan.
4. Mycket bilder
Jag tycker om att läsa bloggar som har bilder i sina inlägg dvs en blandning av text och bild i inläggen. Därför är en kamera en bra användning till bloggen.

 

Bra saker man behöver till sin blogg:
1. En kamera
När jag läser bloggar så älskar jag att se fina bilder och som har bra kvalité. En dyr systemkamera behöver man absolut inte ha utan en digitalkamera räcket gott och väl till fina och bra kvalité bilder. Samtidigt behöver inte kameran endast vara för bloggen utan även för att fota för att skaffa minnen. Kameran jag sparar till nu är inte endast till bloggen utan det är även för mitt fotointresse och minnen i livet.
2. Bärbar dator
Om man vill att sin blogg ska uppdateras ofta så är det faktiskt en bärbar dator bra till detta syfte. För då kan man ta med sig den överallt och det blir lättare att uppdatera. Detta är bara ett tips och man behöver inte det.

Få bloggen att växa:
1. Sociala medier
Tipsa din blogg på instagram, facebook eller twitter. Skriv att du har precis skrivit ett bra inlägg om något och länka sedan din blogg. Och sedan lägg upp en bild på instagram att du har uppdaterat eller till och med twittra om det.
2. Kommentera andras bloggar
Spama inte andras bloggar via kommentarer utan skriv något som visar att du bryr sig vad dem skriver så det inte blir att du kommenterar så syftet är att de ska in och kolla på din blogg.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: